Hvordan får du din læser på krogen?
Så hun læser HELE din tekst …
Så hun når frem til dit call-to-action …
Så hun køber …
Du skal skrive et stærkt hook 🎣
Dit hook er den første lille snas af din tekst.
En krog, der fanger din læser og får hende til at interessere sig for, hvad du har at fortælle.
Det, der giver dig lyst til at klikke ‘Se mere’ på det her LinkedIn-opslag:
Opgaven for det gode hook er, at fange læserens opmærksomhed og få hende til at tage det næste skridt.
Du bruger dit hook i artikler, LinkedIn-opslag, e-mails til chefen. Alle steder, hvor du skal fange menneskers opmærksomhed og servere dit budskab.
Det er din overskrift, der får dem til at tænke: “Det er interessant for mig.”
Og dit hook, der får dem til at skrige: “Gi’ mig mer’!”
Det gode hook virker, når du på samme tid:
… fortæller folk, at du har noget værdifuldt til dem …
… og trigger deres nysgerrighed.
Problemet er, at din læser har samme tålmodighed som en hundehvalp på speed.
Derfor får du nu 5 shake-and-bake-simple formler, som du kan skære dit hook efter. Så det bliver kort, rammer præcist og får læseren på krogen.
5 enkle formler, du kan bruge til dit næste hook:
1. Show me the numbers-krogen
Tal er den perfekte madding til din krog. Du kombinerer noget meget specifikt (et eller flere tal) med noget, der overrasker eller provokerer din læser.
Det kunne se sådan her ud:
Én enkelt notifikation stjæler 24 minutter af dit liv.
Her får du min opskrift på at vinde tiden tilbage:
Det er kombinationen af et lille stykke fakta (når du bliver afbrudt i en opgave, tager det i gennemsnit 24 minutter at komme tilbage ind i dit arbejdsflow igen). Og så løftet om en løsning.
Du kan eksempelvis bruge statistik eller resultater du har opnået. Og vis mig så, hvordan det giver værdi for mig som læser. Så har du mig på krogen.
Eksempler på Show me the numbers-krogen
Her får du en stribe eksempler på, hvordan tal og statistik bliver brugt som effektive kroge ude i virkeligheden.
Eksempel #1: Det imponerende resultat
“Sådan fik jeg 1.284 emailadresser på bare 5 dage:”
Ib Potter hiver fangsten i land med en krog, der rammer to følelser helt perfekt:
- Bare det var mig!
- Kan det virkelig passe?
Du kan nøjes med at prikke til den ene og stadig fange din læser. Men Ib Potter mikser det op og gør det næsten umuligt at scrolle videre.
Og læg så mærke til en ekstra marketing-detalje fra Ib Potter. Han giver sin teknik et navn. “🐷 Piggy Back taktikken.”
For det kan da godt være, han bare har digtet det op ovre i Vestjylland. Men det gør løftet om udbytte stærkere, at du har udsigt til en navngivet teknik. For så er det både konkret (det har jo et navn) OG vækker din nysgerrighed: “Hvad er det for en teknik? Kan jeg bruge den? Er det noget nyt og genialt, som jeg slet ikke kender?”
Læs også: Derfor er din specifikke tekst mere overbevisende (+ 4 råd til at skrive mere specifikke tekster)
Eksempel #2: En angstprovokerende statistik
“26 % of burglaries happen while someone is at home.”
Det er svært at læse ordene uden at tænke … yikes!
Statistik er iskoldt. Fakta. Uanset hvordan du som læser vender og drejer resten af sætningen, så står de 26 % procent tilbage. Det er let at huske. Og det bliver brugt til at trigge din frygt.
Det virker stærkt. Så stærkt, at jeg heller ikke lige kunne slippe tanken igen. Googlede lidt: Danske tal fra 2013 viser stort set det samme. Sorry.
Eksempel #3: To kroge i min indbakke
Her får du et eksempel fra en mail, der i både emnelinje og forhåndsvisning fylder min indbakke med kroge.
“Den overraskende sandhed om dit læsemønster” er første krog. Den kan du genbruge med snart sagt alt i din egen branche:
- Den overraskende sandhed om danskernes håndhygiejne (bvadr).
- Den overraskende sandhed om bremserne på din bil.
- Den overraskende sandhed om …
Vi balancerer på click-bait-grænsen her. Kan du overraske mig, så har du mit hjerte. Men har du spændt buen for hårdt her, så får Amor ikke skudt nogen pile afsted.
Simon Krag Linde overrasker. Allerede med krog nummer to får vi en flig af, hvad der venter os:
“78 % af os skimmer. Så du skal være dygtig (og strategisk klog) for at fange interessen. Lær, hvordan …”
Stærkt løfte. Stærk krog.
Eksempel #4: Få et drømmeagtigt resultat til at se let ud
“My blog posts have been read by 9.1 million people
No secret: They all use this 7-step outline”
Igen er det kombination af et resultat og et løfte, der får os på krogen. Resultatet er de 9,1 millioner læsere. Noget de fleste ejere af en blog gerne takker ja til. Og så er det løftet: Du kan gøre det samme med en skabelon.
Det får noget svært til at lyde let.
2. Gajol-krogen
Det klassiske Gajol-citat er livsvisdom kogt ind til fond.
Og selvom du sagtens kan lave en krog ud af Gandhi-citater og Gajol-pakke-ordsprog, så prøv det her:
Find dine egne små bidder og citater ude i virkeligheden. Selvom de måske ikke er Gajol-pakke-skarpe, så fungerer de perfekt som krog til din tekst.
Fordi det rigtige citat:
- Taler direkte ind i din læsers egne erfaringer.
- Vækker en følelse.
- Maler et billede.
Det skaber en lille nysgerrigheds-kløft. En begyndelse, der skal afsluttes.
Eksempler på Gajol-krogen
Her får du eksempler på, hvordan citater bliver brugt som effektive kroge ude i virkeligheden.
Eksempel #1: Spejl din læsers indre stemme
Trine Ravnkilde er bundærlig. Også når det gør naller. Og her rammer hun solar plexus på den velkendte “hvad nu hvis det går galt”-følelse. Placeret som et citat fra den lille irriterende stemme i hovedet.
Og wupti.
Hun har en stærk krog, der spejler læserens frygt. Hun får mig til at stoppe op og læse videre. På et opslag, der i hænderne på mange andre kunne være blevet en kedelig ananas serveret i egen juice.
Læser du opslaget, så læg mærke til, at Trine Ravnkilde holder sit løfte gennem hele teksten. Hendes hook rimer 100 % på hendes pointe.
Eksempel #2: Et lille glimt fra en workshop
“Din hjertes udkårne lyder bare så bedstemor. Og det giver mig sådan en følelse af, at kærestesorger kun er til livets helt store kærlighed.”
Touché 👊
Ordene falder til en workshop, jeg faciliterer med ungepanelet fra Mindhelper.dk. De har læst en af vores artikler. Og vi har får feedback.
Den lille ord-kliché: “hjertets udkårne” sparker liv i en større snak om kærlighed, forventingspres og irriterende forældrekommentarer.
Pointen er ikke at forklare dig, hvorfor det her er en stærk krog. De kan altid skæres skarpere. Pointen er, at du hele tiden støder på små bidder, som du kan bruge. Åbn ørerne og husk notesblokken. Så kommer det dryssende.
Eksempel #3: Et lille uddrag af en større tekst
(Undskyld mig, når jeg lige plukker lidt flere eksempler fra mig selv ud)
Den her krog bruger citatet på en lidt anden måde. Citatet er et kort uddrag fra den tekst, som jeg pitcher i opslaget på LinkedIn.
Du får eksemplet med, fordi det hurtigt kommer til at lyde lidt stort, at du skal fiske citater pakket med visdom frem.
Mere originalt og vanvittigt behøver det ikke være.
3. Der var engang-krogen
Der var engang-krogen er mikro-storytelling. Maggi-terning-style.
Kort, præcist og fuld af kraft.
Du maler med få ord et lille billede og fortælle en flig af din historie.
Den flig, der viser, at din historie har værdi for din læser.
Er det svært at skrive korte historier? Helt sikkert.
Kan det lade sig gøre at pakke snippen af en historie ind i én linje på LinkedIn? Jeps. Se bare her:
Eksempler på Der var engang-krogen
Eksempel #1: “But why did you put a comma there?”
“I looked at him.”
På en linje har Eddie Schleyner placeret os midt i en scene. En tekst er ved at blive redigeret. Og i anden linje hakker krogen sig solidt fast i kæben på os:
“I looked at him.”
Som hevet ud af en Western. To gunslingers. Ansigt mod ansigt.
Vi aner ikke, hvor Eddie Schleyner tager os hen. Vi har kun fået en mikroskopisk flig: “I looked at him.”
Men stemningen sitrer. Så vi stopper op. Trykker “… see more” og folder resten af teksten ud. Vi er nødt til at finde ud af, hvordan han reagerer.
Skyder han?
Eksempel #2: En forældre-pokal pakket ind i én linje
“Genvejstasten, der gav mig gudestatus i min datters 4. klasse 🦄
Nu bliver den din 🎁”
En lille hverdagshistorie pakket ned i én linje.
Genvejstaster lyder måske kedelige. Men det kan ændre et liv. Både for mig (der blev kendt som computer-gud i en 4. klasse) og for min datter (der nu kan lave emojier nok til at klare sig på BusinessTinder, når hun bliver voksen).
Der, hvor krogen bliver effektiv er i det efterfølgende løfte: “Nu bliver den din 🎁”
Bonus:
Bemærk også den lille alliteration, der er sneget ind med genvejstast og gudestatus. Bliv klogere på alliterationer og 30 andre retoriske virkemidler i artiklen her.
4. Nyheds-krogen
Nyhedskrogen er simpel i sin form. Men kan være svær at eksekvere, fordi nyheder jo ofte har en begrænset levetid.
Lad os tage et tænkt eksempel:
Du sælger løbesko. Og Eliud Kipchoge har lige slået verdensrekorden på marathon-distancen (igen).
Hvordan lyder dit hook? Måske sådan her, hvis du går direkte til salget:
“Få fingre i skoene, der sikrede Eliud Kipchoge endnu en verdensrekord på Marathon-distancen.”
Eller, hvis du skal pitche lidt lækkert indhold:
“Hemmeligheden bag skoen, der sikrede Kipchoge endnu en verdensrekord.”
Som du får at se i eksemplet herunder, så kan du også lave nyheds-kroge, der er mere langtidsholdbare.
Eksempler på Nyheds-krogen
Eksempel #1: Skriv dig ind i de store nyhedslinjer
Seth Radman læner sig ind i det aktuelle, når han skriver om virksomhedsejere på grænsen til panikangst.
Der er økonomisk krise, og det rammer hans kernepublikum hårdt.
Han rammer på samme tid noget aktuelt og oppe i tiden, uden at det er noget dagsaktuelt. Det er ikke en nyhed, der er væk i morgen, han bruger. Det gør det lettere at bruge nyheds-krogen.
5. Provo-basse-krogen
Har du nogensinde læst første linje af en tekst og tænkt:
“Det kan hun da ikke mene!”
Så har du måske mødt Provo-basse-krogen:
Et provokerende statement, der i bedste Rasmus-modsat-stil udfordrer en gængs holdning.
Eksempelvis:
“Din overskrift er ligegyldig, når du kan det her skrive-hack.”
Eksempler på Provo-basse-krogen
Eksempel #1: Fuck stavefejl
Stavefejl og anden grammatisk-nørderi er den perfekte skyttegravskrig til din provo-basse-krog.
Den findes sikkert også i din niche. Som hygge-programmør kan jeg fortælle, at internettet jævnligt brænder sammen over, hvilket kodesprog der er det bedste.
Det skaber et stærkt engagement på begge fløje.
I Heine Aaens eksempel, så rammer det nemlig både alle dem, der er enige og alle dem, der er uenige.
Eksempel #2: Provokationer kan også være kærlige
“Godt nyt: Du er slet ikke bagud (Det føles bare sådan)”
Mandag morgen efter vinterferien. Af alle dage på året, så er det måske ikke den, hvor overskuddet vælter ud af din opgaveliste.
Trine Ravnkilde skriver sig direkte ind i den følelse med et kærligt provo-basse-hook.
“Godt nyt: Du er slet ikke bagud (Det føles bare sådan)”
Eksemplet er med for at vise, at provokationer ikke virker, fordi de er grænsen eller indeholder bestemte ord fra bandekassen.
Provokationen virker, fordi den prikker til vores forestilling om verden. Det er dét, du skal bruge dine egne Provo-basse-kroge.
Eksempel #3: Copywriters bliver ikke betalt for at skrive
“Copywriters are not paid to write.”
Haps. Der bed jeg på. Det prikker lige ind i mig som copywriter. Og den almindelige antagelse om at mennesker, der lever af at skrive ord, jo bliver betalt for at skrive de ord.
Hvordan skriver du hooks, der fanger din læser?
Nu har du fået fem af de formler, jeg snitter hooks efter.
Det er hverken de eneste fem, jeg bruger. Eller de eneste fem, der findes i verden. Heldigvis.
Hvordan skriver du hooks?
Hvad er det svedigste hook, du er ramlet ind i?
Og hvor finder du din inspiration til nye hooks?
Hop i kommentarsporet og lad os sammen nørde hooks.
🎣 + 🥳 = 👇
Del dine indspark